Vorige | Volgende | Alle verslagen

Rock 'n Roll

Nee we gaan het niet hebben over muziek. Wel hebben we nog eens een marathon uitgezocht. Oorspronkelijk zou ik Gent lopen.
Maar deze werd geschrapt. Op zondag was het alternatief Buggenhout. Maar mijn zoektocht leverde een mogelijkheid tot dubbeldekker op.
Gelukkig had ik de link genoteerd. Want in de week voor de loop vond ik onder de naam Rock'n Roll marathon vooral Amerikaanse loopkes terug.
Mijn reis bracht me naar Julémont. In het land van Herve. Daar wordt "Dogon" gesteund, in Mali. Een van de armste landen ter wereld.
De inschrijving voor de marathon bedroeg wel slechts 5 euro. De steun zal dus eerder van de drank en de optredens & fuif 's avonds moeten komen.
Voor de lopers trouwens gratis ingang 's avonds.

Even twijfelen als ik na 4 weken loopstop, en pas 10 dagen terug aan 't lopen een marathon zou aankunnen. Maar we gingen er voor. Zaterdag of zondag?
Zaterdag, misschien komt die dubbeldekker er toch nog van. En zo vertrokken. En voor zij die het nog niet weten. 't Is daar niet plat. Beetje inlopen.
Amai dat gaat hier bergaf en bergop. En dat 13 keer. Want evenveel rondjes zouden we lopen. Slechts 35 aan de start. En dan nog hoofdzakelijk teams.
Volgens de organisator slechts 4 individuen. Een ervan was een bekende. Henk had (na de marathon in Meersen) de grens over gefietst. Na een ronde wist
ik dat die eerste honderd meters verkenning nog niks waren. Een rondje bestond uit een verharde afdaling van ongeveer een kilometer. Dan rechts het trail
gedeelte in. De eerste meters waren nog vals plat, maar dan volgde een beklimming. Vooral het laatste stuk ging steeds steiler. Elke ronde zou het een klein
beetje extra wandelen worden. Dan volgde opnieuw een afdaling, maar nu onverhard. Betonplaat over klein riviertje en we mochten aan een tweede beklimming beginnen.
Hier halverwege al een knik waar elke ronde 5 stappen gewandeld werd. Dan terug de looppas zoeken. En op het einde van de tweede klim werd het wandelstuk
ook steeds wat groter. Terug op de macadam nog een paar 100m klimmen tot aan de tent. Hier verkoos ik telkens te recupereren-wandelen tot aan een vast punt
(rioolputje) en daar mij terug op gang te trekken. Aan de tent mochten we een hoge grasberm op kruipen. De tent rond. En de tent door. Pittig rondje dus.

Bevoorrading van Aquarius en water. Maar na enkele rondes was de aquarius op. Na 2 keer water dan toch maar thee beginnen drinken.
De rondjes waren ondertussen al goed gevorderd. Henk lag lichtjes achter. En bij de ingang van een ronde kwam ik telkens Henk tegen die de laatste meters
van de vorige ronde aan het afwerken was. Hand omhoog met nog 5 vingerkes. Ronde nadien nog 4 enz. Zo konden we samen aftellen. De klim was natuurlijk lastig.
Maar heb de laatste kilometers niet afgezien alsof die zouden te veel zouden zijn. Goed gevoel dus. En zo kon ik eindigen in 4h10m59s volgens de wedstrijdtafel.
En van de 4 individuelen waren er 2 achter en eentje voor. Tweede, mijn beste uitslag ooit :-)

Opm.: En als je ook eens naar 't land van Herve gaat moet je geen kaas meebrengen van een plaatselijk boerke. De volgende dag geurde de auto nog na.

Joeri Schepers

Joggingclub Aalter VZW – Brouwerijstraat 27 bus 3B 9880 Aalter – info@jcaalter.be